Blog Sejarah STPM

Perkembangan hubungan diplomatik pada zaman Nabi Muhammad SAW

By Jack

September 13, 2019

Perkembangan hubungan diplomatik pada zaman Nabi Muhammad SAW

 

1.8. Perhubungan Luar

1.8.          Perhubungan Luar

Pendahuluan              

  1. Hubungan diplomatik terawal yang dijalinkan oleh Nabi Muhammad SAW sebenarnya telah berlaku sejak baginda di Makkah lagi. Umpamanya, baginda pernah mengarahkan agar orang-orang islam berhijrah ke Habsyah kerana baginda mendapati Raja Najasyi merupakan pemerinta yang adil. Baginda merealisasikan hasrat tersebut dengan menghantar Ja’afar bin Abi Talib mengetuai utusan dan ternyata orang-orang islam telah dilindungi daripada Quraisy Makkah pada masa tersebut.
  2. Kesan daripada peristiwa hijrah, baginda kini menjadi pemimpin tertinggi negara islam. Sehubungan dengan itu, baginda telah menghantar utusan-utusan sama ada dalam dan luar Semenanjung Tanah Arab yang secara tidak langsung dapat memperkenalkan dan menyearkan agama islam di negara-negara berkenaan. Selain itu, baginda juga telah mengirim utusan-utusan ke negara seperti Bahrain, Oman, Yaman, Mesir, Ghassan, Byzantine dan Parsi bagi menjayakan misi dakwah dan politik.
  3. Nabi Muhammad SAW telah mengutus surat kepada raja-raja dan ketua-ketua negara asing untuk menyeru mereka memeluk islam. Surat-surat ini dibawa oleh wakil-wakil baginda ke negar-negara yang bersikap pro islam ataupun anti islam. Antara utusan yang dihantar ialah Amru bin Umayyah al-Damri ke Habsyah, Dihyah bin Khalifah al-Kalbi ke Byzantine, Abdullah bin Hudhafah al-Sahmi menemui Kisra (Maharaja Parsi) dan Hatib bin Abi Balta’ah menemui pemimpin Mesir, iaitu al-Muqawqis. Menurut sejarah, para utusan yang dihantar telah diberi layanan yang baik oleh ketua-ketua negara dan raja-raja berkenaan. Ini membuktikan utusan yang dihantar menggunakan cara-cara diplomasi yang sangat halus dan berkesan. Tujuan Nabi Muhammad SAW menghantar utusan ke luar juga adalah untuk menunjukkan bahawa orang islam pada ketika itu sudah mempunyai kedudukan yang kukuh dan dihormati.
  4. Kemuncak kepada wujudnya hubungan diplomatik ialah pada tahun 9 H , iaitu selepas kejayaan Nabi Muhammad SAW membuka kota Makkah. Tahun ini dikenali sebagai Tahun Perutusan ( Am al-Wufud) kerana ramaidalam kalangan suku Arab yang dating atau menghantar utusan kepada baginda untuk memeluk islam atau menyatakan taat setia mereka kepada kerajaan islam pimpinan baginda.
  1. Dasar-dasar Nabi Muhammad SAW ini diteruskan oleh para sahabat pada zaman Kulafah al-Rasyidin dan responnya melalui hubungan diplomatik ada yang menganut agama islam, sanggup membayar jizyah dan ada juga yang mengamalkan sikap anti islam sebagaimana  Byzentine  dan Parsi hingga memaksa negara islam menggunakan senjata untuk memmpertahankan kedaulatannya
  2. Khalifah Abu Bakar al-Siddiq berjaya mempertahankan kerajaan islam di Madinah daripada ancaman kuasa-kuasa tersebut, iaitu kerajaan Parsi disebelah timur dan kerajaan Rom Timur atau Byzantine di sebelah barat yang kerap kali mengancam kerajaan islam di Madinah. Ketika kewafatan rasulullah beliau menghantar Usamah bin Zaid ke Syam untuk melindungi umat islam daripada ancaman Rom.
  3. Perlantikan Khalid bin al-Walid untuk mengetuai 40 ribu tentera oleh Kalifah Abu Bakar al-Siddiq. Beliau berjaya memimpin angkatan tersebut dalam peperang an Ajnadi pada tahun 13 Hijrah (634 Masihi) menewaskan tentera Byzantine dan menguasai kawasan timur dan Utara Palestin.kerajaan islam Madinah terus menyebarkan sayap perhubungan dengan negara-negara luar sama ada secara diplomatik atau penguasaan keatas negara-negara yang enggan menjalinkan kerjasama.
  4. Khalifah Umar bin Al-Khattab menjalinkan hubungan perdamaian dengan kerajaan Baitulmuqaddis ekoran kebimbangan penduduk Baitulmuqaddis terhadap gereja agung mereka akan dimusnahkan  oleh orang islam. Petempuran tentera islam dalam Perang Yarmuk menyaksikan tentera islam yang berjumlah 40 000 orang berjaya menumpaskan tentera Byzantine yang berjumlah 120 000. Kejayaan ini mengakhiri pemerintahan Byzantine di selatan Asia Kecil.
  5. Semasa pemerintahan Khalifah Umar, empayar islam berkembang dengan pesat. Bliau menawan Mesopotamia dan sebahagian kawasan Parsi daripada Empayar Parsi sekaligus berjaya menamatkan hayat Empayar Parsi. Beliau juga menawan Mesir, Palestin, Syam, Afrika  Utara, dan Armenia daripada Byzantine (Rom Timur).

Pengenalan

Isi-isi

Perjanjian Damai-Perjanjian Hudaibiyah

Surat Diplomatik

  1. Surat untuk Raja Habsyah melalui utusan Amru bin Umaiyah
  1. untuk Surat Raja Bahrain melalui utusan Ala’ bin Hadrami
  1. Surat untuk Raja Oman melalui Amr’ bin Al-‘As
  1. Surat untuk pemerintah Damsyik dan Gabenor Syam melalui utusan Shuja’ bin Wahb  al-Asadi
  1. Surat untuk pemerintah Yamamah melalui utusan Salit bin ‘Amr
  1. Surat untuk Raja Iskandariah melalui utusanBatib bin abi Balta’ab
  1. Surat untuk Maharaja Rom melalui utusan Dihiyah al-Kalbi
  1. Surat untuk Raja Parsi melalui Abdullah bin Huzaifa
  1. Surat untuk Amir, pemimpin dan pemerintah yang lain

Hubungan diplomatik zaman Khalifah al-Rasyidin

  1. a)Pada zaman Khulafa’ al-Rasyidin, hubungan negara Islam dengan negara luar khususnya kuasa-kuasa besar dunia adalah agak tegang. Khalifah Abu Bakar al-Siddiq berjaya mempertahankan kerajaan Islam di Madinah daripada ancaman kuasa-kuasa tersebut, iaitu kerajaan Parsi di sebelah timur dan kerajaan Rom Timur atau Byzantine di sebelah barat yang kerap kali mengancam kerajaan Islam di Madinah. Beliau meneruskan perancangan Rasulullah S.A.W yang tergendala kerana kewafatan baginda iaitu menghantar tentera pimpinan Usamah bin Zaid ke Syam untuk melindungi umat Islam daripada ancaman Rom. Beliau melantik panglima perang, Khalid bin al-Walid untuk mengetuai 40 ribu tentera yang dipecahkan kepada empat battalion tentera seperti yang berikut: Batalion pertama dipimpin oleh Yazid bin Abi Sufian ; Batalion kedua Dipimpin oleh Shurahbil bin Hasanah ; Batalion ketiga dipimpin oleh abu Ubaidah al-Jarrah ; dan Battalion keempat dipimpin oleh Amru bin al-As. Khalid berjaya memimpin angkatan tersebut dalam peperangan Ajnadin pada tahun 13 Hijrah (634M) menewaskan tentera Byzantine dan menguasai kawasan Timur dan Utara Palestin. Siasah hubungan luar pada zaman Khalifah Abu bakar diteruskan oleh Khalifah-khalifah selepas beliau.
  1. b)Kerajaan Islam Madinah terus menyebarkan sayap perhubungan dengan negara luar sama ada secara diplomatik atau penguasaan ke atas negara-negara yang enggan menjalinkan kerjasama. Semasa pemerintahan Khalifah Umar al-Khattab, empayar Islam berkembang dengan pesat.  Beliau menawan Mesopotamia dan sebahagian kawasan Parsi daripada empayar Parsi sekaligus menamatkan hayat Empayar Parsi.  Beliau juga menawan Mesir, palestin, Syam, Afrika Utara dan Armenia daripada Byzantine (Rom Timur). Kota Baitulmuqqadis telah berjaya ditakluki tentera Islam pada 637 M
  1. c)Pada zaman Khalifah Uthman, wilayah Islam juga telah diperluaskan lagi hingga ke Afghanstan, Samarkand, Cyprus dan Tripoli
  1. d)Pada zaman Khalifah Ali, hubungan diplomatic tidak dapat diperluaskan kerana sibuk dengan pergolakan dalaman.

Kesimpulan :

Pendahuluan

Isi-isi Penting

  1. Zaman Khulafa’al-Rasyidin

Pembayaran jizyah dimulakan sejak zaman Nabi Muhammad SAW.

Zaman Khalifah Umar al-Khattab, sistem jizyah masih diguna pakai dan dimantapkan.  Khalifah Umar al-Khattab menugaskan para Gabenor untuk

  1. Zaman Khalifah Bani Umaiyah

Pembayaran jizyah pemerintahan Khalifah al-Walid bin Abdul Malik,

Kesimpulan

Sistem naungan zaman Khulifah’ al-Rasyidin:

  1. Pelaksanaan cukai ini sememangnya amat ketara pada zaman khulifah’ al-Rasyidin berikutan banyak ekspedisi dakwah dan ketenteraan dijalankan sama ada dalam mahupunluar semenanjung tanah Arab. Melalui ekspedisi yang dijalankan ini, golongan kafir yang enggan menerima agama Islam diwajibkan membayar jizyah sebagai simbol berada di bawah nanguan kerajaan Islam.
  2. Sewaktu pemerintahan kalifah Abu Bakar al-siddiq, kejayaan mengalahkan beberapa buah kawasan diperintah oleh parsi di Iraq telah menyebabkan penduduk seperti di Hirah, Anbar, dan Ain al-Tamar sanggup membayar jizyah sebagai simbol berada di bawah nanguan kerajaan islam Madinah.
  3. Zaman khalifah umar bin al-khattab menyaksikan semakin banyak negara menyatakan kesanggupan berada dibawah naungan kerajaan islam. Mesir contohnya, sanggup berada di bawah naungan kerajaan Islam setelah Amru al-As menghapuskan penjajahan Byzantine di sana. Penduduk Baitulmuqaddis melalui pemimpinnya telah menandatangani perjanjian damai dengan khalifah dengan khalifah umar bin al-kattab dengan menyatakan kesanggupan membayar jizyah dengan syarat kerajaan Islam memberi jaminan keselamatan jiwa, nyawa, harta benda, jaminan kebebasn beragama serta amalan ibadat bagi semua penduduk di Baitulmuqaddis di samping bersedia menyerahkan segala masalah yang tidak dapat diselesaikan oleh penduduk Baitulmuqaddis kepada pemerintah Islam. Selain itu, Syam, Palestin dan Jordan turut sama menyatakan kesanggupan membayar jizyah berikutan kejayaan tentera islam di bawah pempinan Khalid bin al-Walid dan Abu Ubaidah al-Jarrah mengalahkan Byzantine dalam beberpa siri peperangan.
  4. Pada zaman pemerintahan Khalifah Uthman bin Affan pula, beberapa buah kawasan di utara Afrika menyatakan kesanggupan berada di bawah naungan kerajaan Islam serta sanggup membayar jizyah. Umpamanya, penduduk di kawasan Qairawan, Tripoli dan Nubah.

Pelaksanaan sistem nanguan zaman kerajaan Umayyah:

  1. Pada zaman kerajaan Umayyah terutama sewaktu pemerintahan khalifah al-walid bin abdul Malik, kejayaan ekspidisi ketenteraan merentasi benua Asia, Afrika dan Eropah telah menyebabkan beberapa buah kawasn menyatakan kesanggupan berada dibawah naungan kerajaan Islam. Kempen ketenteraan di india di bawah pempinan Muhammad al-Qasim, bukan sahaja telah berjaya mengalahkan Raja Dhaha, iaitu pemerintah sind, malah kemarahan tentera Islam ke Multan telah menyebabkan pendudukanya menyerah diri dan bersetuju membayar jizyah dengan kadar tertentu.
  2. Begitu juga dengan kejayaan ekspedisi ketenteraan di Asia Tengah, Marw, Karminiyah dan Bukhara. Penduduknya yang enggan menganut agama islam sanggup membayar jizyah sebagai balasan atau jaminan keselamatan daripada kerajaan Umayyah melalui Gabenornya, Qutaibah bin Muslim dan saudaranya, Bahar bin Muslim. Di Afrika Utara pula, kejayaan panglima Musa bin Nusair mengalahkan bangsa Barabar dan Zeutes membolehkan beliau menguasai Tangier dan Ceuta sekaligus membolehkan kerajaan Islam memungut cukai jizyah dan menjadi batu loncatan kemaraan tentera islam ke Andalus.
  1. Hubungan Kerajaan Umaiyah di Andalusia
  1. Hubungan Kerajaan Karolonji
  1. Hubungan Kerajaan Byzantine
  1. a) Mengeratkan hubungan dan hentikan konflik yang berlarutan.
  1. b) Usaha menguasai Asia kecil
  1. c)   Maharani Irene IV melanggar perjanjian
  1. d)  Jalinan hubungan yang baik
  1. Perjanjian Radsin
  1. Perjanjian Karlowitz
  1. Perjanjian Passarowit
  1. Perjanjian Jassy
  1. Perjanjian San Stefeno

Kredit Nota Blog Sejarah